Noble Nadirs blogg

Alla inlägg under juni 2009

Av Bernhed - 11 juni 2009 19:55

Sveriges (världens?) första Phalene har blivit viltspårschampion!!! Grattis Rasmus o Peter

Av Bernhed - 11 juni 2009 19:55

Sveriges (världens?) första Phalene har blivit viltspårschampion!!! Grattis Rasmus o Peter

Av Bernhed - 11 juni 2009 19:55

Sveriges (världens?) första Phalene har blivit viltspårschampion!!! Grattis Rasmus o Peter

Av Bernhed - 10 juni 2009 21:06

Första tillfället av mitt projektarbete "prova-på-kurs" gick av stapeln idag och det stog lydnad på schemat. Vi var 5 tappra hundägare som började med lite snabb teori i garaget, eftersom det ösregnade ute. Men det är väldigt bra med ett stort garage, för vi kunde börja med de första övningarna där.


Vi började med grunden till all hundträning - kontaktövningar.

En liten snabb introduktion för detta, men de flesta hade redag gjort det, så vi hoppade snabbt till nästa steg - hur man tränar in ett lydnadsmoment.


Jag pratade lite om momentinlärning, delmoment, kriterier mm. Vi tog momentet inkallning som exempel. Inkallningen i lydnadsklass 1 kan man (tycker jag) dela in i 4 olika delmoment.

1, utgångsposition

2, Sitt, stanna kvar

3, Springa fort till matte/husse

4, hitta utgångsposition igen.


Vi tränade lite på utgångspositionen, sitt stanna kvar och på att springa fort till husse/matte. Jag berättade lite hur jag tränade och hur jag lärde in de olika delarna och sedan kedjar ihop dom igen till ett moment. Jag pratade även lite om andra sätt att träna in momenten, visa med godis eller shejpa osv.


Eftersom vädret inte var på vår sida så höll vi oss inne i garaget.

På söndag ska vi ut i skogen och testa uppletande och sök :) Lite mer fartfyllt och vi hoppas såklart på bättre väder :)

Av Bernhed - 4 juni 2009 22:11

Jag har två gulliga barn :D





Nu är de i den perfekta åldern. De sover ofta, är uppe och är pigga, leker och lever rövare en stund. Sen sover de igen. Underbart :) . En till sak som är underbart är att båda åker när de fyller 8 veckor, vilket nog inte har hänt på många år. Det brukar alltid vara kvar någon lite längre (eller för alltid ;) )

Jag och mamma tog nya kort på dom idag, vilket inte var det lättaste... Medusa var värst på att hoppa, skutta, morra och se ut som en sågbock, så hennes kort är inte det bästa. Mamma får lite bakläxa med bordsträningen. I denna åldern ska de stå som små ljus på bordet :)


Kaisa och Hampus är badade och fina nu. Vi åker till Vänersborg imorgon och börjar fixa inför utställningen. Anna är snäll och hämtar upp våra hundar på lördag.

Så alla som ska till Vänersborgsutställingen i helgen, vi syns i vaccinationsinsläppet!


So long :)

Ovido - Quiz & Flashcards